Bloggen tillbaka!

Vet inte riktigt vad som hände med bloggen, men nu ska det funka.

Jag ligger i en skön soffa med Robyn i lurarna och njuter av denna fatastiska tjej!

Igår var vi på Södra teatern, där Mian Lodalen och Maria Sveland hade sitt bokparty två till fantastiska kvinnor.
Vi träffade många spännade männikor med så mycket erfarenheter av livet och kunskap.
Jag är så tacksam för såna möten som gör avtryck på en, jag är så tacksam för att jag får den möjligheten.
Så en underbar kväll om jag ska sammanfatta. Dock var jag inte lika nöjd med vilka avtryck champangen hade gjort på mig när jag vaknade efter fem timmars sömn i morse.

Nu till en annan grej som jag har tänkt på, sedan Mariette var med idol så jag på köpet fått många frågor och många tack för att vi är så öppna med våran kärlek.

Det är en häftig känsla när man har påverkat någon annan att våga vara sig själv, genom att själv bara va.
Jag är tacksam för allt ni skriver och säger till både mig och Mariette.

Jag är så stolt över så många unga människor som idag väljer att se på livet utan fördomar och som vågar stå på sig. Att fler och fler börjar förstå att det finns mer att uppleva i denna stora värld än det som händer mitt framför ögon på än. Att man väljer att lära sig  människors olikheter istället för att se det som ett hot. Fördomar för mig har alltid varit okunskap. Jag  har aldrig förstått hur man kan välja att ta bort så mycket nya upplevelser,möten och all den kunskap man går miste om genom att vara rädd och ha fördomar.

Vad jag vill ha sagt med detta är att om jag har bidragit med detta så gör det mig så jälva lycklig.

Dom kommande dagarna kommer vi tillbringa i en vacker stuga, där jag ska plocka svamp, ta långa promenader och njuta och laga mat till Mariette som ska ta till skogens magi för att skapa musik.
Om jag har uppkoppling så ska jag blogga med bilder.

Ta hand om er alla ihopa.

Kommentarer
Postat av: Frida

Ni har verkligen gjort intryck på mig! ni har bla gjort så att jag har vågat komma ut inför min mamma, om jag inte hade lyssnat på maryjets musik tror jag att det hade tagit väääldigt mycket längre tid än vad det gjorde!

Tack för att ni är så otroligt gulliga och underbara!!! stor kraam!!<3<3

2010-09-08 @ 14:12:58
Postat av: Isabella

Ni har verkligen bidragit med allt det du skriver om, Iallafall i mitt fall! tack för din ärlighet Alisa! kloka ord

2010-09-08 @ 14:31:08
URL: http://bellyuh.blogg.se/
Postat av: Rebecca larsson

Fan vad bra skrivet! Kan säga att det var ni som gjorde så jag kom ut med det och kan stå för den jag är. All kärlek går till er varje dag för allt ni har gjort för mig !!! Ni är så jävla underbara. Hoppas vi ses igen saknar er <3 Kram halmstad fanet i åled

2010-09-08 @ 14:35:11
URL: http://laaarsooon.blogg.se/
Postat av: Fredrika

Så jävla fint skrivet, varje ord är så sant! Både du och Mary är stora förebilder för mig och jag är glad att jag har så coola och underbara människor att se upp till. Måste också säga att du var skitsnygg igår kväll(fast det är du väl alltid) och att dina skor var jättefina. Fast jag vågade inte komma fram och säga det igår haha..

Ta hand om er och ha det bäst!



Och btw, ska du laga mat? jag trodde det var mary som brukar fixa sånt. Way to go:)

2010-09-08 @ 14:48:22
Postat av: MissJ

Marys MUSIK är galet bra, vacker, sann och känslig...ville bara ha det sagt, för det är ändå därför jag fastnade för henne på auditionen! Men utöver det så är ni två tillsammans OCH var för sig, galet bra människor. Ni har vart kända och ute i media i över ett år nu och jag kan fortfarande inte hitta en enda falsk punkt på er.Och det är ovanligt! ALISA, du har gjort så jäkla mycket för mig utan att du vet om det. Men en dag ska du få reda på det. Tack för att ni kom ut, tack för att ni är ärliga och ÄKTA. Och tack tack tack för att ni finns!

Ni är precis sånna som du skrev om i bloggen, fantastiska människor som gör AVTRYCK på oss ! Ta åt dig av allt. Och krama mary från mig! Puss

2010-09-08 @ 15:03:57
Postat av: Emma Pettersson

Vad klok du är Alisa... Håller helt med dig! Fördomar är något som jag bara inte kan stå ut med..!

Själv ska jag övernatta i skogen fast i tält dom närmsta dagarna.. Med klassen. Ser inte fram emot det, men det kan nog bli mysigt! :)



Sjukt roligt att läsa denna långa update, fortsätt så!

Kram, från Mariettes största fan som hon ännu inte har träffat! (Längtar tills den dagen kommer)

2010-09-08 @ 15:08:13
Postat av: nina

Innan jag såg mariette i idol så tänkte jag inte mycket på saken att tycka om någon av samma kön. Men när hon väl började snacka om det öppet så fick jag upp ögonen och tänkte att vafan, varför har folk så många fördomar? Det är ju sjukt. Det är exakt lika stark och betydelsefull kärlek två flickor/två pojkar har för varandra som om det skulle vara pojke-flicka. Att folk inte fattar detta, hur svårt är det? När folk säger till mig att vafan, du kan inte gilla en tjej sådär mycket? Vad är för speciellt med henne? Är du lesbisk eller? Så blir jag alltid så arg. Varför spelar det för roll om just den tjejen jag tycker hjälpt mig så mycket är lesbisk? Tänk om jag vore det liksom. Palla bry sig. Man är exakt likadan person för det och jag hatar när folk inte fattar det. Ni är extremt vakra tillsammans och känns bara som ni är så rätt tillsammans. Så okej, detdär med att göra avtryck. (Vet inte varför jag babblade iväg sådär) Mary har gjort avtryck på mig, något otroligt. Och eran kärlek också. Kommer alltid att försöka övertyga likadant som jag gör nu så fort någon yttrar sig något om homosexuella par som inte riktigt stämmer. Det är fan 2010 nu, är det inte dax att vara mogen och slippa allt skitsnack?



MASSA KRAAAMAR.

Btw. när kommer skivan ut? vi vet att uppehållet är till januari någongång där runt omkring. men skivan? :)

2010-09-08 @ 15:14:49
URL: http://sonice.devote.se
Postat av: Lydia (Ludde) Jäde

Måste bara säga tack.

För att du är den du är och Mary är den hon är.

Ni har hjälp mig en hel del och jag är glad för det.

Önskade att jag hade vis jag kunde verkligen tacka på med det är svårt.

varenda ord du skriver tar jag till mig, för det är så sant.



min släkt och familj har inte varit så stödjande, och en del vet fortfarande inte om det.

Men jag står på mig och döljer inte den jag är längre.

Tack vare att ni står för dom ni är så har det gett mig mod att göra det.



Skulle önska att jag kunde komma på några fina ord som förklarade saker, men kommer inte på något.



tack.. i alla fall <3



måste förresten bara säga.

Jag tappade andan när jag såg dig i umeå, Jag visste att du var sjukt vacker, men att jag kunde tappa andan visste jag inte.

Det är inte många tjejer som har fått mig att tappa andan.

Men du utstrålade något speciellt, och att du är så vacker var bara ett plus:)

2010-09-08 @ 15:28:00
URL: http://bangbangbang.blogg.se/
Postat av: Amanda Forsström

Sååå bra skrivet Alisa! <3

Du och Mariette är underbara!<3

Kramar

2010-09-08 @ 15:30:42
Postat av: AmandaU

så sjukt bra skrivet, varje ord sitter så rätt. allt ni gör betyder något, ni har gjort så stora avtryck på folk så ni kan nog inte förstå hur stora själva.

visst är det lite sjukt hur mycket man kan påverka människors liv genom att bara vara sig själv? det ni har gjort är stort, sjukt stort!

2010-09-08 @ 15:58:14
URL: http://uhrfeldt.blogg.se/
Postat av: AmandaU

glömde visst nämna att det är kul att du har uppdaterat igen, det uppskattas! och skogen ett tag låter sjukt mysig!

och lycka till med matlagningen! ;)

2010-09-08 @ 16:00:37
URL: http://uhrfeldt.blogg.se/
Postat av: Emelie

herregud, blev helt rörd av det du nyss skrev, men det stämmer så himla bra! Ni skulle bara veta vad ni har förändrat, ni har förändrat så otroligt mycket! Kan bara hålla med alla andra som skrivit. Ni är världens bästa förebilder, det borde ALLA förstå! TACK!

PUUSSSS!!

2010-09-08 @ 16:13:47
URL: http://emeliehoglund.blogg.se/
Postat av: Cornelia

HerreGUD vad jag har saknat er!!!

Ni stöttar mig på nåt sätt i alla situationer,

och särskilt nu när jag snart ska träffa min pappa för första gången på typ 2 månader. Jag gillar inte min "pappa", i flera år har han misshandlat mig både mentalt och verbalt. Därför lyckas jag alltid få åtminstone lite hjälp, som jag har behövt i 4-5 år men som jag aldrig har fått, genom att tänka på er!

Peace and Love! <3

2010-09-08 @ 16:29:48
Postat av: Cornelia

HerreGUD vad jag har saknat er!!!

Ni stöttar mig på nåt sätt i alla situationer,

och särskilt nu när jag snart ska träffa min pappa för första gången på typ 2 månader. Jag gillar inte min "pappa", i flera år har han misshandlat mig både mentalt och verbalt. Därför lyckas jag alltid få åtminstone lite hjälp ( som jag har behövt i 4-5 år men som jag aldrig har fått) genom att tänka på er!

Peace and Love! <3

2010-09-08 @ 16:33:10
Postat av: azra

åh, vilket fint inlägg :)

ni har verkligen inspirerat & hjälpt, och det är jag så himla glad för, jag tror inte ni själva vet hur fina förebilder ni är, tack, tack, tack, tack!



btw, kul att bloggen är tillbaka, haha. Ta hand om varandra, kram hoppas vi ses snart!

2010-09-08 @ 17:01:36
URL: http://aazrah.blogg.se/
Postat av: madde

shit alisa, så himla bra skrivet och så himla sant! blir helt rörd.. Ni är såna fantastiska förebilder och så himla fina människor, ni är så himla vackra tillsammans! Man blir så himla irriterad när man får kommentarer som "asså, är du lesbisk, du verkar ju besatt av hon mariette"? SO WHAT, om jag nu hade varit lesbisk.. herregud.. som nina skrev, det är 2010 nu och det är fan dags för alla att släppa alla fördomar och inse att folk är olika och inte se det som ett hot, som du själv skrev..



ni anar inte vilka förebilder ni är, ni är helt fantastiska människor!! tack, tack, tack för att ni är dem ni är <3



massa, massa kramar!! Hoppas ni har det bra i stugan och att mary får mycket inspiration!! :) <3

2010-09-08 @ 17:45:24
URL: http://mhmad.webblogg.se/
Postat av: Sophie M

Hej! Vad fint du skriver. När blev du så poetisk... men vad härligt det lät. Och JA, ni har bidragit massor. Båda två. Och det är så underbart att se er, jag bli väldigt glad bara jag tänker på er. Ni är grymt saknade här i skogarna, jag sitter i min lilla lya och längtar till den stunden jag får se er igen. Ta hand om varandra, ni är bäst och kommer alltid att vara det. Fortsätt vara er själva, det kommer gå hem jag lovar.

Puss, älskar er vääääldigt mycket.

Sophie

2010-09-08 @ 17:45:47
Postat av: Fanny

Jag skulle kunna sitta och skriva rader med text nu men det tänker jag inte göra. Det har dom flesta redan gjort. Men ni är starka och jag kan inte tacka er nog, ni har inspirerat mig så mycket.

2010-09-08 @ 18:11:48
URL: http://komigenfanny.blogg.se/
Postat av: Carro

Jätte fint skrivet Al, så sant också. Ni är bäst!

2010-09-08 @ 21:45:45
URL: http://youfeedmyheart.blogg.se/
Postat av: Eva

Tack för detta enormt bra inlägg! Ni är verkligen så himla fina ihop och jag är grymt stolt över att ha de bästa förebilderna! Ni har verkligen påverkat många människor positivt, oavsett vilken läggning de har, och det tycker jag verkligen att du ska vara stolt över! Ha det fint!

2010-09-08 @ 21:50:23
URL: http://evalie.blogg.se/
Postat av: Caroline

Ni betyder väldigt mycket för väldigt många, framförallt för unga tjejer som genom er har fått en annan syn på sig själva och också mod att våga stå upp för den man är. Det är viktigt att kunna bemöta fördomar, ibland kan det vara svårt, men ni gör det väldigt bra bara genom att vara er själva! Och det visar ni gång på gång! 

2010-09-08 @ 22:40:30
Postat av: Anja =)

Klart du har bidragit med det Alisa! Så du kan vara "jävla lycklig"!! Jag själv är jävligt lycklig av att ha dig och Mariette i min vardag, även om det bara är i bloggform. Detta inlägget var himla fint formulerat och jag kan inte annat än hålla med. Ni har fått mig att öppna mig mer för alla i min närhet och det gäller inte bara HBT-frågor utan om allt möjligt. Jag vågar stå på mig och stå för mina åsikter och den JAG är. Jag känner att "va faan gör det om jag tycker si och nån annan tycker så!" Jag har lärt mig att bortse från åsikter och fokusera på personen istället. Där har du och Mariette haft en stor del det senaste året!! Och där står jag i stor tacksamhetsskuld till er två fina människor. Keep it up! =)

Vad mysigt det lät som ni ska ha det i stugan. Får man fråga vad det blir för mat om du lagar? Puss och kram på dig och hälsa Mary att jag saknar hennes aktivitet på bloggen!

2010-09-09 @ 14:48:27
Postat av: Emmy

ååh, jag skulle också vilja befinna mig i en mysig stuga nu...är smått trött på vardagen faktiskt...nåja, njut allt ni kan nu, av att bara vara och att ni har varandra! <3

Sen måste jag också tacka er båda! Det här året började inget vidare för mig, men jag tror att även traumatiska upplevelser gör att man lär sig nya saker och utvecklas som människa och jag känner verkligen att ni har hjälpt mig och stöttat mig genom den tiden, bara genom att vara er! Så tusen tack Alisa! Ta hand om dig och din fina flicka, så hoppas jag det inte dröjer alltför länge tills vi ses igen!

Massa kärlek till er! <3 <3

2010-09-09 @ 16:57:44
Postat av: Anonym

Jag vet inte hur, men ni har gjort så sjuk mycket för mig. Det tog ett tag för mig att ta in allt som hände den tiden, men nu är jag iallafall ute till i stort sett alla jag känner och jag är bara 15 år!

Ni ha lixom inspirerat mig till att våga det här med att bara vara den jag är.



Kan ju säga att jag är sjukt TACKSAM!!!



Älskar er underbara människor<3



Mariette; saknar lite uppdateringar från dig! Vill se videoblogg snart också, har inte hört din röst på så länge!



Pusspuss



2010-09-09 @ 17:04:28
Postat av: Annis

Otroligt fint skrivet av dig och verkligen sanna ord!!

Skoj att dessutom få läsa ett sånt långt inlägg - mycket uppskattat..!!



Skogen .. aahh, finns så mycket inspiration att hämta därifrån!!

Stor Kram till er båda & stort tack för att ni är dom ni är!!!



2010-09-09 @ 19:24:35
Postat av: moa

Ni är helt fantastiska verkligen!! Får så sjukt mycker inspiration ifrån er! Jag har inte direkt kommit ut. Men efter att mariette var med i idol har min mamma aldrig frågat om pojkar och massa sånt så jag antar väl att hon har fattat, finns inte ord jag kan använda för att tacka er för det! Fast egentligen är det inget man ska behöva tacka för, det är en självklarhet att människor ska vara som dom är utan att det är något fel på det! Hetero bi homo, det är fortfarande lika mycket kärlek ju. Och när du pratar om fördommar om du har fb gå med i gruppen "inga invandrare" den står för hur fel det är att sd kommer komma in i riksdagen. Och hur jävla sjukt Sverige skulle varit ifall det inte tog traditoner mm från andra länder. Namnet är väl lite dåligt men själva gruppen är awesome. Står en jätte bra förklaring på info om gruppen. Hoppas ni får det jätte bra i stugan!:) Och att marres nya album snart kommer ut!

2010-09-09 @ 19:32:26
URL: http://moooaaz.blogg.se/
Postat av: bitte

Hej skulle du vilja va snäll och gå in på den här länken



http://nelly.com/newProducts.asp?qNavigation=&qNavigationId=4&navName=senast-inkommet-man&genderName=klder-fr-kvinnor&query=&campaignpage=campaign_template_id_66&language_id=1&urltype=rewritten&keep=nyheter



Och rösta på den tjej det står Linda Anderson på.

Skulle bli väldigt väldigt glad ifall du vill hjälpa mig.



Kram

2010-09-09 @ 21:15:00
URL: http://www.lovemercury.se
Postat av: Nina i Umeå

Ni gör mycket, för många .. det är bra !



Tack Mariette för spelningen i Umeå, trodde aldrig den skulle bli av ...ha så mysigt i skogen, det ger sån energi och ta hand om Er :o)

2010-09-09 @ 22:00:56
Postat av: Fredde

Skrev denna "historia" precis i Mariettes blogg men jag tar och lägger in den även här :)



En dag för 1 år sedan satt jag i TV-soffan och åt middag. Klockan var en stund efter 20:00 så zappandet slutade med att Idol visades på min TV. Inget jag direkt brukade se men audition kan ju i sig vara lite kul att kolla på.



Jag antar att det var lite olika klass på de som sjöng upp inför juryn den kvällen. Jag gick säkert ut en sväng i köket som jag brukar men i denna sändning den 10/9 2009 hade jag i alla fall turen att se en tjej med gitarr, lite trasiga byxor, olika färg på skorna, dreads, rödrosiga kinder och ett vackert leende. Hon hette visst Mariette Hansson och det visade sig att hon både spelade och sjöng vackert. Jag blev varm i kroppen och därefter måste jag såklart följa Idol för att se hur det skulle gå för denna tjej.



Resten är som man brukar säga historia och allt som hänt under detta år har varit så spännande och givit glädje. Jag var och såg Mary i Kungsträdgården en fin vårkväll och att få följa sedan Mary och alla fans via datorn har varit härligt!



Tack Mariette, Alisa och alla ni andra för detta år!

2010-09-10 @ 00:23:40
Postat av: C

Väldigt fint skrivet!

2010-09-11 @ 19:29:43
Postat av: Sofia Johansson

Bloggen är tillbaka! LYCKA! :D Detta förgyller verkligen min regnigt gråa dag. :) Jag sitter oxå och är helt rörd av era fina inlägg.

Måste bara säga hur underbara jag tycker du och Mariette är. Att ni vågar vara er själva och visa er kärlek till varandra för omvärlden betyder mer än ni anar för oss här ute. Det hjälper verkligen oss, iaf mig då, att vara stark och våga vara den jag är. Så ett STORT STORT TACK till er båda för att ni är så öppna, fina och kärleksfulla och äkta människor! Det behövs fler som er! Och ett speciellt Tack till dig, Alisa för att du visade din kärlek och stöttade Mariette under hela Idol-resan. Jag glömmer aldrig "Kärleks-kvällen" när Mariette sjöng till dig. Det var så fyllt av kärlek och man verkligen kände kärleken mellan er (oavsett vad juryn sa). Det och klippet med er var det vackraste i tv'ns historia, om inte världens. Man blev verkligen berörd. Tack för att ni delade det och annat i era liv med oss!

Ta hand om er båda! <3

2010-09-12 @ 12:48:28
Postat av: psykologen

någon som hade lite ångest denna dag?....

2010-09-16 @ 16:02:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0